April 09, 2009

KHUTBAH 5

MASJID JAMEK CHEROK TOKUN
KHUTBAH 28.9.01
 
Saudara kaum Muslimin sidang Jumaat yang dihurmati sekalian,
Bertaqwalah kita kepada Allah swt dengan sebanar-benar Taqwa dengan mentaati segala perintah Ahhlah walau di mana dan dalam apa juga keadaan kita berada. Semuga kita berbahagia di dunia dan berjaya di akhirat. Janji Allah adalah benar.

(Al Baqarah: 217) Bermaksud: “Mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad), mengenai (hukum) berperang dalam bulan yang dihormati*; katakanlah: "Peperangan dalam bulan itu adalah berdosa besar, tetapi perbuatan menghalangi (orang Islam) dari jalan Allah, dan perbuatan kufur kepada-Nya, dan juga perbuatan menyekat (orang Islam) ke Masjid Al-Haram (di Mekah), serta mengusir penduduknya dari situ, (semuanya itu) adalah lebih besar lagi dosanya di sisi Allah. Dan (ingatlah), angkara fitnah itu lebih besar (dosanya) daripada pembunuhan (semasa perang dalam bulan yang dihormati). Dan mereka (orang kafir itu) sentiasa memerangi kamu hingga mereka (mahu) memalingkan kamu dari agama kamu kalau mereka sanggup (melakukan yang demikian); dan sesiapa diantara kamu yang murtad (berpaling tadah) dari agamanya (agama Islam), lalu ia mati sedang ia tetap kafir, maka orang yang demikian, rosak binasalah amal usahanya (yang baik) di dunia dan di akhirat, dan mereka itulah ahli neraka di dalamnya (selama-lamanya). 

* Bulan yang dihormati yang dimaksudkan di sini ialah bulan Rejab. Elok juga diingat bahawa bulan-bulan yang dihormati dan dilarang berperang padanya ialah Muharram, Rejab, Zulkaidah dan Zulhijjah.

Saudara Muslimin Mukminin Rahikumullah,
Demikian pesanan dan peringatan Allah kepada ummat Islam agar kita berwaspada dan memberi perhaaatian yang sewajarnyakepada issue yang amat kritikal ini. Ummat Islam jangan mudah lupa. Kaum Yahudi dan Nasara (Kristian) mereka saling bermusuhan sesama sendiri sejak dahulu lagi, akan tetapi apabila berhadapan dengan Islam dan ummat Islam mereka akan bersatu menentang Islam. Ini kita perlu ingat sampai Kiamat. Kaum Yahudi, Kristian dan seluruh kaum kafir yang lain, mereka meletak ummat Islam dan dunia Islam merupakan musuh mereka nombor satu dunia. Jelaslah kepada kita dari rentatan peristiwa yang berlaku pada masa ini membuktikan kebenaran hakikat pernyataan Allah swt.

Amerika yang angkuh dengan kuasa telah mengalihkan pengkalan baru di Asia Timur ini dengan mengadakan pengkalan tentera di negara jiran kita yang disedekahkan percuma iaitu Singapura. Amerika mempunyai rancangan jangka panjang untuk meluaskan pengaruh mereka di rantau ini. Amerika dan sekutunya menyedari bahawa ummat Islam di rantau Asia Tenggara kini sudah berjumlah hampir 200 juta orang. Ianya merupakan satu angka yang sangat besar dan amat digeruni walaupun jumlah ummat Islam seperti buih dihanyut oleh air bersama-sama pemimpin-pemimpin mereka, akan tetapi musuh Islam mempunyai pandangan bahawa sekiranya berlaku peralihan kuasa di rantau ini bermakna akan berlakulah suatu gelombang kebangkitan Islam yang amat menggrunkan mereka. Mereka sedar apabila berlakunya kebangkitan Islam di rantau ini maka akan tertegaklah Daulah Islamiyah ataupun negara Islam yang akan melaksanakan seluruh Syari’at Allah di muka bumi ini. Inilah yang paling ditakuti oleh musuh-musuh Islam dan di kalangan manusia yang bergelar diri meraka Islam itu sendiri. Sebab itulah berbagai usaha telah mereka lakukan semata-mata untuk menentang dan melenyapkan kesedaran yang membara di dada ummat Islam sekarang ini. Setelah tidak berjayanya menghalang kesedaran dan kebangkitan Isslam di Asia Barat dan beberapa wilayah Islam di Asia Tengah, mereka mengalih pandangan untuk menyerang dari segala sudut untuk menguasai ummat Islam di rantau ini.

Tuan-tuan sidang Jumaat yang dihurmati sekelian,
Apa yang menjadi masaalah kepada kita sekarang ialah ummat yang mengaku Islam sendiri, yang kulit dan percakapan mereka sama dengan kita bahkan kadang-kadang bersembahyang jamaah satu saf dengan kita, diperalatkan oleh musuh Islam, mereka inilah yang bersengkongkol dengan musuh Islam, yang memberi sokongan kepada mereka dengan berbagai bentuk sokongan untuk memadam terpancarnya cahaya Islam di rantau ini. Mereka menggembar gemburkan isu Negara Islam, mereka mempermain-mainkan serta memutar belitkan isu Negara Islam sehingga ummat Islam sendiri menjadi kabur dan keliru tentang konsep Negara Islam yang sebenar. Inilah yang paling kita sedih. 

Ummat Islam harus sedar bahawa ummat Islam ialah ummat terpilih dan dipilih oleh Allah Azzawajalla untuk memimpin dunia dengan Syari’at Allah. Agar Syari’at Allah Azzaawajalla dilaksanakan seluruhnya di atas muka bumi milikNya ini. 

Sepatutnya kita berada di hadapan bangsa-bangsa lain di dunia sebagai kuasa yang memimpin dunia dan bukannya dipimpin. Sebab Islam itu tinggi dan tiada yang lebih tinggi dari Islam. Kita harus sedar bahawa musuh-musuh Islam telah, sedang dan akan menyerang ummat Islam habis-habisan dari segenap penjuru dan pada bila-bila masa. Mereka akan melakukan kepungan di rantau ini bagi membendung kebangkitan Islam yang sedang membara di dada ummat Islam. Sebahgian besar besar dari ummat Islam tidak merasa apa-apa pun dengan keujudan pengkalan tentera musuh Islam iaitu Amerika di rantau ini bahkan ada di antara kita merasa gembira kerana boleh dapat keuntungan besar, boleh dapat pinjaman yang banyak serta jaminan yang kukuh dari kuasa kuffar ini.

Sidang Jumaat yang dikasihi sekelian,
Ummat Islam di rantau ini hendaklah sedar bahawa kita adalah satu juzuk daripada ummat Islam seluruhnya. Mereka adalah saudara-saudara kita. Mereka adalah sebahgian daripada kita. Mereka menyembah tuhan yang satu, mereka mengikut nabi yang satu, mereka berkhiblatkan Kaabah yang satu dan mereka berpegang kepdada Al Quraan yang sama. Mafhum Hadith Ar Rasul saw; “Bandingan persaudaraan di kalangan ummat Islam samalah seperti anggota pada satu badan, apabila salah satu anggota merasa sakit maka seluruh badan akan merasa sakit”.

Tuan-tuan yang dikasihi sekelian,
Marilah kita singkap kembali beberapa kezaliman dan keganasan serta pencabulan hak asasi manussia yang dilakukan oleh kuasa angkuh Yahudi Amerika.

1. Pengeboman di Hiroshima dan Nagasaki dalam perang dunia ke dua, berapa ramai manusia yang tidak berdosa terkorban?

2. Perang Korea Tahun 1951-1963 telah melibatkan jutaan nyawa yang terkorban.

3. Perang Vietnam di sekitar tahun 60an hingga70an kira-kira 3 juta rakyat Vietnam telah terkorban.

4. Kemudian di Laos, Kembodia dan di Granada Amerika Tengah.

5. Begitu juga kekejaman demi kekejaman yang dulakukan oleh rejim Yahudi Israel yang didalangi Yahudi Amerika keatas rakyat Palastin sejak 1948 hingga kesaat ini – hampir 55 tahun berapa juta rakyat Palastin, termasuk kanak-kanak yang tidak berdosa diperkosa, disembelih, disepak diterajang seperti binatang oleh Yahudi laknat itu. Siapa yang ambil peduli? Di saat ini mereka sedang bertepuk tangan penuh kegembiraan melihat ummat Islam seluruh dunia akan digayang oleh Kristian, kafir dan negara ummat Islam sendiri yang memihak kepada Amerika.

6. Kemudian, kita bayangkanlah selama lebih 10 tahun - lebih daripada 1.5 juta kanak-kanak ummat Islam di Iraq terkorban akibat kekurangan zat, kekurangan makanan dan ubat-ubatan. Akibat sekatan ekonomi yang di lakukan oleh kuasa angkuh Amerika, kita dapat saksikan betapa dza’ifnya kanak-kanak Islam di sana sehingga seekor lalat hinggap di muka pun tak upaya hendah kais, sebab tak ada kudrat. Siapakah yang bertanggung jawab melakukan semua ini?

7. Ketika kediaman Presiden Muamar Gadafi di Libya dibom, seluruh dunia tumpang gembira tumpang seronok bersama-sama Amerika. Dimanakah letaknya maruah ummat Islam?

Tuan-tuan yang mulia,
Sebenarnya kekejaman yang disemai oleh Amerika di seluruh dunia selama ini telah dituainya sendiri dalam masa tak sampai setengah jam sahaja. Tragedi 11 September yang lalu, dua menara pencakar langit lambang kebanggaan Amerika telah ranap menyembah bumi. Dengan sendirinya menunjukkan maruah, prestij dan harga diri Yahudi Amerika telah lebur. Yang menyerlah kehebatan dan keanggkuhan ketenteraan Amerika Syarikat rupa-rupanya hanya seperti seekor harimau kertas atau hanya sebagai singa plastik sahaja. Allah maha berkuasa. Kun, Fayakun. Allah kata jadi, maka jadilah. Allah maha besar, Allah maha Adil.

Tuan-tuan yang mulia,
Sebenarnya bagi orang yang berfikiran waras, peristiwa ini merupakan satu iktibar pengajaran yang amat bermakna terutama kepada penguasa-penguasa yang zalim, penindas-penindas mustakbirin, pemimpin-pemimpin yang angkuh dengan kuasa, tak kira di mana sahaja mereka berada, termasuklah di bumu Malaysia ini. Suatu amaran dari Allah swt. Jangan kita menyalah gunakan kuasa yang diamanahkan kepada kita dengan sewenang-wenangnya semata-mata untuk mengekalkan kepentingan dan kedudukan kita. Jangan kita menzalimi makhlok-makhlok Allah hatta tumbuhan-tumbuhan mahu pun binatang, apatah lagi manusia yang tidak berdosa, anak-anak kecil dan isteri mereka. Kelak buruk padahnya. Jangan kita bersikap ‘dauble standard’ seperti Amerika. Allah maha kuasa, Allah maha adil. Suatu hari senjata akan makan tuannya. Suatu hari perangkap akan menjerat diri sendiri. Kata pepatah; “Seandainya harimau itu terkepong, sama ada ia akan melompat tembok ataupun berbalik menerkam orang yang mengejarnya”.

“Dan berperanglah kamu pada jalan Allah (kerana mempertahankan kebenaran agama-Nya); dan ketahuilah, sesungguhnya Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.”(Al Baqarah: 244)

“Telah timbul berbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia; (timbulnya yang demikian) kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari balasan perbuatan-perbuatan buruk yang mereka telah lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat).*” (Ar Rum: 41)

* Yakni bala bencana yang tidak putus-putus berlaku di sana sini adalah disebabkan perbuatan-perbuatan maksiat yang dilakukan oleh umat manusia sendiri. Mereka ditimpakan dengan demikian supaya mereka segera insaf dan menjauhi segala perbuatan yang durjana. Jika tidak, maka balasannya lebih buruk lagi.


“Pada hari kamu melihat (peristiwa-peristiwa yang mengerikan) itu, tiap-tiap ibu penyusu akan melupakan anak yang disusukannya, dan tiap-tiap perempuan yang mengandung akan gugurkan anak yang dikandung; dan engkau akan melihat manusia mabuk, padahal mereka sebenarnya tidak mabuk, tetapi azab Allah amatlah berat, mengerikan.” (Al Haj: 2)

Tuan-tuan saudara sidang Jumaat yang dirahmati Allah swt,
Lihatlah kebenaran kata Allah. Kita dapat saksikan dengan mata kepala kita sendiri tragedy runtuhnya World Trade Centre di New York. Betapa kelam kabutnya manusia bertempiaran lari menyelamatkan diri nafsi-nafsi. Seperti orang mabuk pada hal mereka tidak mabuk. Kita dapat lihat sendiri betapa manusia yang berada di tingkat atas sanggup terjun dari tingkat 100 semata-mata hendak melepaskan diri dari balasan azab dunia.

No comments:

Post a Comment